fredag 9 december 2011

Livskompass (norsk)

Livskompasset er et enkelt hjelpemiddel jeg har hatt mye nytte av. Det et skjema hvor man definerer sine EGNE verdier - ikke alle andres eller hva man tror man bör. En enkel metode for å kartlegge hva man skal legge energi på. Det er kanskje ikke enkelt til å begynne med, og kanskje endrer man verdier underveis. Det betyr ikke at noe har värt feil, men man ser kanskje litt klarere på sine egne verdier.

Det er 10 områder i livet hvor man skal definere verdiene. Verdiene, hva er verdien, skrives ned, i de store feltene ytterst i kompasset.
Deretter sier man hvor stor verdi dette har i ruten for Mål, på skala 1-10 (1=lite viktig og 10 veldig viktig)
Neste steg er å plassere på samme skala 1-10, i ruten for Nu, hvor mye tid man faktisk bruker på dette området?
Er det en differans på disse to siffrene? Fyll så i tallet i ruten for Diff.
Om det er en differans skriver man da i ruten for Hinder hvorfor.

Forklaring til de 10 områdende:
Hälsa/egenvård - hvor viktig er din helse og muligheten til å hjelpe seg selv med å vär e frisk.
Samhällsengagement - hvor viktig er det å väre aktiv i samfundet, organisasjonerm foreninger, politikk etc.?
Andlighet/harmoni - Hvor viktig er ditt livssyn og indre harmoni?
Fritidsaktiviteter -  hvor viktig er hobbier, trening, dyr etc.
Utbildning&utveckling - hvor viktig er det å läre nytt? Selvutvikling?
Arbete - hvor viktig er det å arbiede? Uten ökonomiske årsaker.
Vänner/socialt liv - hvor viktig er det å ha et sosialt liv og venner?
Familjerelationer - hvor viktig er dine foreldre/sösken andre familiemedlemmer (ikke partner eller barn)
Intima relationer - hvor viktig er parforhold, aktivt sexualliv etc?
Föräldraskap - hvor viktig er det å väre en forelder?

Og HVORFOR er ting så viktig som de er?
Dette gjör man for alle områdene og når det er klart, så ser man også hva som er problemet.
Da kan man velge ett problem eller utfordring om man vil, og se hva man kan gjöre for å endre på dette.

Forklaring til de 10 områdende:
Hälsa/egenvård - hvor viktig er din helse og muligheten til å hjelpe seg selv med å holde seg friksk, bli frisekre?
Samhällsengagement - hvor viktig er det å väre aktiv i samfundet, organisasjonerm foreninger, politikk etc.?
Andlighet/harmoni - hvor viktig er ditt livssyn og indre harmoni?
Fritidsaktiviteter - hvor viktig er hobbier, trening, dyr etc.
Utbildning&utveckling - hvor viktig er det å läre nytt? Selvutvikling?
Arbete - hvor viktig er det å arbiede? Uten ökonomiske årsaker.
Vänner/socialt liv - hvor viktig er det å ha et sosialt liv og venner?
Familjerelationer - hvor viktig er dine foreldre/sösken andre familiemedlemmer (ikke partner eller barn)
Intima relationer - hvor viktig er parforhold, aktivt sexualliv etc?
Föräldraskap - hvor viktig er det å väre en forelder?

Og HVORFOR er ting så viktig som de er?
Et eksempel:
I feltet for Arbete skriver jeg hva som er viktig med å jobbe.
Jeg skriver: Omgjenge med andre mennesker - og kjenne en nytteverdi.
I feltet for Mål skriver jeg: 8
I feltet for Nu skriver jeg: 0 (jeg er langtids sykemeldt)
I feltet for Diff skriver jeg: 8
I feltet for Hinder skriver jeg: trött, mangler energi og funksjonshinder.

Nå har jeg kartlagt dette og ser på resten av kompasset. Kan jeg få disse verdiene et annet sted? Kanskje i feltet for venner? Eller samfunnsengasjement? Kan en arbeidsplass tilrettelegges så jeg kan jobbe litt? Eller kan jeg jobbe hjemmefra? Kan jeg jobbe deltid? I disse spörsmålene kan jeg da be om hjelp fra andre til å löse utfordringene. Kanskje endrer jeg også kompasset etter en stund og ser att arbeid kanskje ikke var det viktigste her i livet - det var andre saker jeg skulle legge min energi på.

Livskompasset kan skrives ut her.

For meg har dette värt veldig hjelpsomt når jeg har tatt avgjörelser på saker. Er det og det viktig? Nei. Ok - hvorfor skal jeg da gjöre det? Nei, jeg gjör det da ikke. På dette viset sparer jeg masse dyrebar energi og dårlig samvittighet. Og en måte å se det på er at man sier JA til seg selv og ikke nei til andre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar